Gazi Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi Deprem Araştırmaları Enstitüsü iş birliğinde hazırlanan "İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Acil Durum İngilizce Dil Yeterlikleri Öğretim Programının Geliştirilmesi ve Uygulanması” adlı TÜBİTAK 1001 projesi hayata geçiriliyor.
Gazi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zekiye Müge Tavil'in yürütücülüğünde hazırlanan TÜBİTAK "1001-Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı” kapsamında araştırmacı/uzman olarak Prof. Dr. Çelebi Uluyol, Doç. Dr. Gülüm Tanırcan, Prof. Dr. Haluk Özener, Prof. Dr. Mehmet Taşpınar, Doç. Dr. Melek Gülşah Şahin, Doç. Dr. Müzeyyen Nazlı Güngör yer alıyor.
Proje kapsamında Kahramanmaraş merkezli depremlerde görev alan yabancı arama kurtarma ekiplerinin yaşadığı dil problemi üzerine, deprem odaklı acil durum İngilizce programı hazırlandı. TÜBİTAK tarafından desteklenen ve 3 yıl sürece projede odak grubu olarak ilkokul 4’üncü sınıf öğrenciler ele alındı.
Projeyle, Milli Eğitim Bakanlığı’nın mevcut İngilizce müfredatına, acil durum İngilizcesi odağında eklemeler yapılması ve bunun hem öğrenciler hem de veliler için çevrimiçi bir platforma dökülmesi hedefleniyor. Proje kapsamında Kandilli Rasathanesi’nin desteğiyle, 6 Şubat tarihli Kahramanmaraş merkezli depremlerde Türkiye’ye gelen uluslararası arama kurtarma ekipleri ile görüşmeler yapılacak ve sahada karşılaşılan sorunlar gelecekteki olası afetler için çözülmeye çalışılacak. Ayrıca projeyle çocuklara doğal afet zamanlarında yaşanan uluslararası yardımlaşmaların hangi amaçla ve neden yapıldığı öğretilecek, daha sonra kendilerini koruyabilecek ve sorunlarını aktarabilecek kadar İngilizce konuşabilmeleri sağlanacak.
Projenin yürütücüsü Gazi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zekiye Müge Tavil, projenin çıkış noktasının Kahramanmaraş merkezli depremler olduğunu söyleyerek, "Kalabalık bir grup uluslararası kurtarma ekibi bize destek olmak için ülkemize geldiler. Bu sırada yaşadıkları problemlerin ilki olarak hava koşullarını, daha sonra da dille ilgili sıkıntıları söylediler. Biz bu dil bariyerini aşmayı hedefliyoruz” diye konuştu. Bunun için de öncelikle gerek ulusal gerek uluslararası platformlarda arama kurtarmada görev alan ekiplerle görüşmeler yapacaklarını kaydeden Doç. Dr. Tavil, “Problem olarak belirttikleri noktaların ne olduğunu ortaya koyduktan sonra Milli Eğitim müfredatına ve kazanımlarına paralel, sınıflara entegre ettiğimiz, web temelli bir platform oluşturmayı ve bunun erişimini hem öğrencilerimize hem velilerimize açmayı hedefliyoruz" dedi.
Projede araştırmacı olarak görev yapan Gazi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Müzeyyen Nazlı Güngör ise İlkokul 4’üncü sınıfın kritik bir dönem olduğunu ve proje odağı olarak seçilmesinin birçok sebebi olduğunu belirterek, “Ortaokul 8’inci sınıfa kadar İngilizce müfredatına baktığımızda deprem ya da doğal afetlere yönelik bir ünitenin işlenmediğini görüyoruz. İkinci olarak, ilkokul öğrencileri okulda öğrendiği her şeyi evde ailesiyle ve yakın çevresiyle paylaşıyorlar. İlkokul 4 olmasının bir diğer gerekçesi, öğrencilerin psikolojik olarak hazır bulunuşları. Bu proje 3 yıllık bir proje; ihtiyaç analizi basamağıyla başlıyoruz. Daha sonra program geliştirip bunu iç ve dış paydaşlarla paylaşmayı hedefliyoruz. Uzun vadede; sadece bir seferliğine değil her yıl işlenebilecek, MEB öğrenim kazanımlarına paralel bir programı alanımıza ve ülkemize kazandırmayı; öğrencilerimize hayatta kalma stratejileri kazandırmayı ve ülkemizde güvende kalma becerilerini geliştirmeyi hedefliyoruz" ifadelerini kullandı.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.